Familien Ostermann Rytlig

Kragh Friderich Marstrand

Persondiagram

Forældre

Fader Fødselsdato Moder Fødselsdato
Spisevært Peter Marstrand 1764 Elisabeth Petersdatter Møller 17/04/1776

Partnere

Partner Fødselsdato Børn
Dorothea Cathrine Aschengreen (Marstrand) 01/04/1808 Kaptain Peter Frederik Marstrand

Personbegivenheder

Begivenhedstype Dato Sted Beskrivelse
Fødsel 04/05/1804 Helsingør
Dåb Helsingør Kjøbstad, Sankt Mariæ sogn, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt
Vielse 10/05/1833 I hjemmet, Helsingør Domsogn, Helsingør Kjøbstad, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt
Folketælling 18/02/1834 Strandgaden 135, Helsingør Kjøbstad, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt
Folketælling 18/02/1834 Strandgaden 135, Helsingør Kjøbstad, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt
Folketælling 01/02/1840 Strandgaden 133, Helsingør Kjøbstad, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt
Folketælling 01/02/1850 Strandgaden 133, Helsingør Kjøbstad, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt
Folketælling 01/020/1855 Strandgaden 133, Helsingør Kjøbstad, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt
Folketælling 01/02/1860 Strandgaden 133, Helsingør Kjøbstad, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt
Folketælling 01/02/1870 Strandgaden 133, Helsingør Kjøbstad, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt
Folketælling 1880 Strandgade 71. Helsingør Kjøbstad, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt
Død 19/12/1887 Strandgade 71. Helsingør Kjøbstad, Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt Dødsårsag: Bronkitis
Begravelse 27/12/1887

Notater

K. F. Marstrand
Skibsudstyr, be­fragtningsagenter, spedition, klarering samt vinimport.
Grundl. d. 1. maj 1833 af Kragh Fr. Marstrand (f. 1804, d. 1887).
I 1875 trak Marstrand sig tilbage og overdrog forretninger til P. J. Razga og N. A. C. Sørensen.
Efter sidstnævntes død i 1892 var Razga eneindeha­ver indtil 1906, da forretningen overtoges af F. C.
Brûnnich (f. 1853, d. 1920) og P. V. Svendsen (f. 1869, d. 1943). Efter sidstnævn­tes død overtoges firmaet af Julius Kopp (f. dec. 1871).
K. F. Marstrand's Eftf. var indehaver af skibsagenturfirmaet Chr. Schierbeck's senere Eftf. (se dette).
Den 13. febr. 1934 blev firmaet Sophus Ras­mussen overtaget og videreført af K. F. Mar­strand's Eftf.
Adresse: Strandgade 69-71, Helsingør.
Kilde: Kraks: Danmarks ældste forretninger. (1950)
http://www.coneliand.dk/Danmarks%20aeldste%20forretninger/DAEF%20300-399/Side_390_Mark_-_Mart.html
K. F. MARSTRANDS EFTERF.
Efter en solid handelsuddannelse hos køb­ mand J. C. Dreyer nedsatte den 29-årige Kragh Frederik Marstrand sig den 1. maj 1833 som selvstændig købmand i Helsingør med domicil i Strandgade 71, hvorfra han med held rekommanderede sig til såvel lo­kale som fremmede skippere. Dygtighed, ærlighed og pålidelighed var egenskaber, som Marstrand besad. Et ubetinget krav til enhver, der ville gøre sig gældende i den hårde konkurrence om skippernes gunst. Stejl og målbevidst oparbejdede Marstrand sit firma, som fra 1834 tillige omfattede skipperhushold.

Med Sundstoldens ophævelse i 1857 var grundlaget for al klareringsvirksomhed med ét slag borte, men dette betød på in­ gen måde, at det forretningsliv, der stod i forbindelse hermed også forsvandt, tværti­mod. I årene efter 1857 kom der fortsat mange skibe til byen for at proviantere, og Helsingør vedblev længe med at være or­drehavnen for fragter til og fra Østersøen. Når det hed, at byen var lammet, og hele dens næringsliv stagnerede, er det kun en del af sandheden. Det er klart, at det kunne mærkes, når kun knapt 5.728 skippere mod omkring 20.000 i årene forud for sundstol­ dens afløsning gik i land. Men til gengæld kan det med nogen rimelighed siges, at de skippere, der gik i land, efter at de ikke læn­ gere var tvunget dertil, gjorde det i forret­ ningsøjemed. Fordelingen var 158 danske, 1232 norske, 601 svenske, 251 russiske, 500 prøjsiske, 246 mecklenborgske, 15 lybske, 19 hamborgske, 560 hollandske, 220 hannovanske, 8 bremerske, 58 oldenborgske, 6 belgiske, 179 franske, 56 nordamerikanske, 1542 engelske, 77 napolitanske, 1 portugi­sisk og endelig 2 sardinske.

Under indtryk af handelskrisen i 1857- 58 og med de muligheder byen tilsynela­dende kunne byde på i fremtiden, flyttede mange dog fra byen. De fremmede var de første til at bryde op, og i løbet af nogle år mindskedes indbyggertallet med omkring 10% eller knapt 1000 personer.

Men man­ge af skibsprovianteringsfirmaerne fort­satte fortrøstningsfuldt.

Blandt disse fin­der man K. F. Marstrand, der ufortrødent fortsatte som skibsprovianteringshandler, samtidig med at han blev reder for flere sejlskibe. K. F. Marstrands virksomhed var i det hele taget i god gænge, hvilket også klart fornemmes i de bevarede protokoller og forrretningskorrespondancen.

Skibsfar­ten gennem Øresund var i markant vækst henimod århundredskiftet, og der var færre til at dele forretning og fortjeneste. Men det er også kendetegnende, at indehaverne af skibsprovianteringsfirmaerne fortsat hørte til de højst skatteansatte i byen, om end der her kan spores en vigende tendens fra slutningen af 1860’erne, som bliver mere markant i løbet af 1870’erne og 1880’erne.

Endnu i slutningen af 1860’erne eksiste­rede der 22 handelsfirmaer, hvoraf 9 sta­dig befattede sig med skipperhus. Det er i denne forbindelse bemærkelsesværdigt, at der netop i årene umiddelbart efter Sundtoldens ophævelse blev oprettet et helt nyt provianteringsfirma, nemlig I. Th. Lund’s.

Dette var dog atypisk, og provianteringsvirksomhedens dage var som sådan talte.

I en alder af 71 år trak K. F. Marstrand sig tilbage til fordel for sønnen P. E Marstrand, der imidlertid døde et par år efter. K. F. Marstrand overlod da firmaet til købmand N. A. C. Sørensen og nevøen, ungareren Poul Julius Razga, der i 1874 tegnede bor­gerskab som købmand. Begge havde været i købmandslære hos den gamle Marstrand.

Firmaet var stadig i god gænge, da grundlæggeren døde i 1887. Nogle år se­nere døde Sørensen, og efter Razgas død i1906 blev forretningen overtaget af kaptajn Frederik Christian Brünnich og Peter Val­demar Svendsen, der ligeledes havde lært købmandsskab i firmaet.

Da K. E Mar­strands Eftf. i 1913 købte ejendommen Strandgade 73, var ejendommen nr. 69 allerede lagt til. Omkring en snes ansatte havde på dette tidspunkt deres udkomme i firmaet. Der var også en del at tage vare på. Ud over skibsproviantering- og udrustning omfattede firmaet spedition, befragtning, agentur for passagerrederier, havariagen­turer og agent for Schweiz, ligesom det re­præsenterede Lloyds verdenskendte klassi­fikationsfirma i London.

I 1943 overtog P. V. Svendsens svi­gersøn Julius Kopp virksomheden, og han efterfulgtes igen af sønnen N. E. Kopp.

K. F. Marstrands Eftf. blev i 1973 overtaget af Skandinavisk Linietrafik.

Kendetegnende for de vekslende indehave­re har været stoltheden over forretningens historie og ærbødigheden for dens tradi­tioner, vinduerne ud mod gaden de grønmalede skodder, det årede butiksinventar med købmandsdisk, væg- og skabsreoler skuffer, vinfade og ankre med de gamle på­ skrifter om rom, genever og andet godt. Hertil en vederhæftig udstilling af alskens skibsfornødenheder, der med tovværksrul­lerne ligeledes indtager en del af butikkens hvidskurede gulv strøet med sand. Bag butikken er den gamle skipperstue stadig bevaret. På væggene hænger et kamferba­rometer, billeder, dokumenter og kuriosa fra nær og fjern. Endelig duften af tjære og tovværk med et anstrøg af forskellige krydderier og petroleum.

Den 31. januar 1982 var sidste åbningsdag for K. F. Mar­ strands Eftf’s hæderkronede skibsprovianteringshandel. Den lukker som den sidste af sin slags i Helsingør om end Strand­gade 73 fortsat er domicil for en vinfor­retning nemlig Strandgades vinhandel

Kilde: Øresundstolden - en kilde til. Vinens historie og dens betydning for Helsingør af Kenno Pedersen - side 111 - 113.

https://slaegtsbibliotek.dk/929561.pdf